Cor Bultema van Aaabee voelt zich betrokken bij het werk dat StadOogst doet, zowel via zijn accountantskantoor als ook op persoonlijk vlak. Daarbij denkt hij vooral in kansen. Voor de ondernemers binnen StadOogst, voor Onderneem ’t en ook voor zijn eigen kantoor.
‘Wij hebben echt niet alleen maar de kippen met de gouden eieren als klanten,’ begint Cor zijn uitleg wanneer hem naar zijn betrokkenheid gevraagd wordt. ‘In ons klantenbestand zitten ook mensen die te weinig werk en geld hebben. Mensen die onder het bestaansminimum leven. Dat is een groep waar wij ons sociaal betrokken bij voelen en die we willen helpen waar we kunnen. Zij kunnen ons niet direct betalen, maar we laten ze niet zomaar vallen.’
Volgens Cor hebben juist die mensen behoefte aan iemand de ze tegengas geeft of ze aan het denken zet. ‘Het meest gemakkelijke is om met mensen mee te praten. Maar juist de mensen die het moeilijk hebben, zien het zelf niet meer altijd op een realistische of juiste wijze. Ze hebben een tunnelvisie gekregen en komen er zelf niet meer uit. In die situaties hebben zij meer aan iemand die ze de andere kant van de medaille laat zien.’
‘Mensen onder het bestaansminimum behoren tot een groep waar wij ons sociaal betrokken bij voelen en die we willen helpen waar we kunnen. Zij kunnen ons niet direct betalen, maar we laten ze niet zomaar vallen’
Een ondernemer kwam voor hulp via StadOogst bij Cor terecht. Door betalingsachterstanden zag hij door de bomen het bos niet meer. ‘Maar het is wel een ondernemer die in staat is een redelijk inkomen te verdienen,’ vertelt Cor. ‘Dat is ook een voorwaarde om hem te kunnen helpen. Mensen die er voor willen knokken om aan hun verplichtingen te voldoen, daar maak ik mij graag hard voor. En wanneer je het verhaal uitlegt bij de belastingdienst en goed communiceert over een oplossing, dan is er vaak wel wat mogelijk. Gewoon puur door eerlijk en open te zijn. Wanneer dat dan lukt, is dat wel heel mooi.’
Volgens Cor kan het echter nog mooier worden. Als er meer ondernemers naar hem toekomen die vast zitten in hun administratie, hoopt hij nog een winsituatie te creëren. ‘In dat geval kan ik iemand met een administratieve achtergrond die bijvoorbeeld langdurig werkloos is in dienst nemen. Dan wordt de ondernemer geholpen, een werkloos persoon krijgt een baan en de belastingdienst bespaart geld omdat het relatief dure apparaat van herinneringen en aanmaningen niet hoeft te worden doorlopen.’