Na vijf jaar als copywriter bij een reclamebureau te hebben gewerkt, vond Erik de Vries het tijd voor een nieuwe uitdaging. Samen met een andere copywriter, die hij via zijn voormalige werkgever kende, ging hij freelancen. Tijdens de crisis kreeg Erik te maken met tegenslagen en financiële problemen. Na een zware periode heeft hij inmiddels de wind weer in de zeilen.
‘In de beginperiode hadden we ontzettend veel werk en maakten we gigantische omzetten,’ vertelt Erik. ‘We praten dan over 1985. Anderhalf jaar later kocht ik mijn collega uit en ging ik alleen verder. Dat vond ik heerlijk: je kunt het werk helemaal op je eigen manier doen en krijgt persoonlijk de credits.’
Erik kreeg continu nieuwe opdrachten, tot rond 2005 de meeste opdrachten via het internet werden verdeeld. ‘Ik had een goede regionale positie opgebouwd, maar dat was opeens niet meer belangrijk. Het gevolg was dat mijn verdiensten terugliepen. Niet lang daarna kwam mijn scheiding daar nog overheen en stond mijn wereld op z’n kop.’
‘Ik had een goede regionale positie opgebouwd, maar dat was opeens niet meer belangrijk’
Terwijl Erik zijn leven weer op de rit probeerde te krijgen, teerde hij een tijd lang in op zijn vermogen. ‘Het leven als alleenstaande vader bleek best duur en mijn omzet liep terug. In 2009 stond mijn omzet bijna stil en raakte mijn geld op. Vanaf dat punt heb ik financieel flinke achterstanden opgelopen. Toen ik bij StadOogst terecht kwam, was ik nog steeds bezig mijzelf hieraan te ontworstelen. StadOogst heeft mij geholpen de situatie weer helder te krijgen en bracht mij in contact met Cor Bultema van Aaabee Accountants. Dat klikte meteen en sindsdien zit er weer structuur in mijn financiële beleid.’
Nadat hij in 2010 zijn focus verlegde naar het bouwen van websites in WordPress, is zijn bedrijf weer helemaal tot leven gekomen. ‘Momenteel is het zo druk, dat ik niet toekom aan acquisitie en mijn eigen website,’ laat Erik weten. Door de trainingen van StadOogst heb ik ook een paar nieuwe ideeën gekregen voor mijn eigen positionering. Ik zie nu duidelijker dat het bouwen van websites met mijn marketing- en communicatieachtergrond een gouden combinatie is voor mijn klanten. En ik vind het ook erg leuk en dankbaar werk om andere ondernemers aan websites en marketing te helpen waarmee zij omzet en klanten binnenhalen.’