Heb jij de afgelopen tijd ook zoveel netwerkbijeenkomsten bezocht?
Wat is het altijd een mooi leermoment om het menselijke gedrag te bestuderen. Ik heb er ook een aantal bezocht en ik deel graag met jou mijn bevindingen rondom de vraag: Draag jij ‘m links of rechts?
Maar eerst over de manier waarop mensen je een hand geven.
Er zijn verschillende manieren om een hand te krijgen, ik noem de meest opvallende.
‘Overkill’ dit is een meestal grote hand die te hard knijpt. Deze persoon is zich meestal niet bewust van zijn kracht.
Ook het reflex ‘au!’ bij de ander zal geen invloed hebben op zijn voorstelgedrag. Kun jij je al iemand voor de geest halen?
Dit is wel een heel opmerkelijke hand: ‘De dode vis’. Er wordt een slappe hand in de jouwe gelegd zonder kracht of energie. Je hand wordt ook niet omvat, dat mag jij doen. Ook het schudden van de hand blijft achterwege en met het loslaten heb je de neiging om je hand aan je broek af te vegen.
De ‘Hamsterhand’ is een halve hand gekromd waardoor je ook een halfslachtig gevoel krijgt. De palmen raken elkaar niet en de hand is vluchtig. De overtuiging mist naar mijn idee.
Er is maar één manier om een hand te geven (oefen maar even mee, dit kan vanuit de zitpositie).
Je elleboog rust in je taille, de hand steekt in een hoek van 90 graden naar voren. Jouw handpalm wijst naar binnen, niet naar beneden (is ook een overkill) en met zoveel kracht dat jij denkt de ander aankan omvat je de hand en geeft een ferme handdruk. Aankijken graag zolang de hand niet is losgelaten (goed gedaan!).
En dan…namen!
Een bekentenis van mij kant… ik ben zó slecht in namen.. Daarom ben ik zo blij als er naambadges zijn.
Links of rechts, thats the question.
Draag jij ‘m links of rechts?
Jij draagt de naambadge of sticker Rechts. Alleen verkooppersoneel en bediendenpersoneel dragen de naam of logo Links. Rechts draag je je naambadge omdat wanneer je elkaar de hand schudt, er ruimte blijft om verbinding te maken tussen hart en hart, de energie kan dan vrijelijk stromen. En laat dat nou net het allerbelangrijkste zijn, je hart. De Mens in het bedrijf dat IS het HART! Het HART van het bedrijf, het meest kostbare van het bedrijf.
Laat dit het jaar zijn van de ZICHTBAARheid van JOUW bedrijf!
Blog door: Tineke Huizinga | www.tinekehuizengaimagostylist.nl